بلاگ

معرفی انواع سوپری کابینت

سوپری کابینت چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که کابینت جزو کاربردی‌ترین تجهیزات هر آشپزخانه است. علاوه بر کاربرد فراوان کشوها و قفسه‌های فراوان کابینت، نقش آن در زیبایی محیط آشپزخانه نیز غیرقابل‌انکار است. استفاده از متریال مختلف در تولید این محصول، به دلیل هماهنگی و سازگاری آن با سایر المان‌های طراحی آشپزخانه و حتی خانه است. سوپری کابینت، یکی از بخش‌های جدید این قفسه‌های کاربردی است که امروزه بر روی بسیاری از کابینت‌ها پیاده‌سازی می‌شود.

سوپری کابینت، به‌طور اختصاصی برای نگهداری مواد خوراکی و لوازم پرکاربرد آشپزخانه طراحی‌شده است. در طراحی کابینت آشپزخانه، اغلب جزئیات نادیده گرفته می‌شوند و درنهایت به تعداد زیادی ارگنایزر برای سازمان‌دهی موارد خوراکی، ظروف و… نیاز خواهیم داشت. کاربرد سوپری کابینت، ذخیره‌سازی و نگهداری این موارد است که اغلب فضای زیادی را اشغال می‌کنند. با توجه به سلیقه افراد، نوع طراحی کابینت و البته فضای موجود در آشپزخانه، مدل‌های متنوعی از این کابینت‌های کاربردی را می‌توان تعبیه کرد.

سوپری کابینت چیست؟

کابینت سوپرمارکتی یکی از جدیدترین بخش‌های کابینت است که در چند سال اخیر توسط کابینت‌سازها اجرا می‌شود. این بخش از کابینت، شامل یک کشوی ریلی است که به‌صورت مستقیم یا در یک مسیر منحنی باز و بسته می‌شود. درون سوپری کابینت، بخش‌های متعدد بزرگ، کوچک و متوسطی وجود دارند تا بتوانید انواع مواد غذایی نظیر کنسروها، حبوبات، تنقلات، ادویه‌جات، داروها، موارد شوینده و حتی ظروف را در آن جای دهید.

موارد متعددی وجود دارند که تعیین‌کننده بهترین سوپری برای آشپزخانه شما هستند. بنابراین قبل از اقدام به خرید سوپری کابینت، بهتر است با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید تا یک کابینت کاملاً کاربردی را به آشپزخانه خود اضافه کنید.

همانطور که اشاره شد، استفاده از این بخش به مواد خوراکی محدود نمی‌شود. با استفاده از یک طراحی مناسب، امکان قرار دادن برخی ظروف و حتی مواد شوینده نیز در آن وجود دارد. با وجود این نوع کابینت، تمام لوازم ریزودرشت آشپزخانه با نظم و سامان چشمگیری چیده می‌شوند و دسترسی به آن‌ها نیز بسیار آسان خواهد بود.

مهم ترین مزایای استفاده از سوپری کابینت

تا اینجا به‌طور پراکنده و گذرا با تعدادی از مزایای مهم و کاربرد سوپری کابینت آشنا شدیم. اما اگر بخواهیم از این قفسه‌ها در ساختار کابینت استفاده کنیم، باید به‌طور دقیق با مزایا و کاربردهای آن آشنا شویم. در ادامه، با مهم‌ترین مزایای کابینت سوپرمارکتی آشنا می‌شوید.

1) طبقه بندی محصولات مختلف

بعد از نصب سوپری کابینت، طبقه‌بندی خریدها و محصولات مختلف بسیار آسان می‌شود. برای اینکه بتوانید هر محصول را به‌سادگی پیدا کنید، باید آن‌ها را با نظم و فرم مشخصی درون قفسه‌ها قرار دهید.

2) دسترسی آسان و سریع

پس از استفاده از کابینت سوپرمارکتی و همچنین پیروی از یک فرم استاندارد چیدمان بر اساس نیاز خود، حالا به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان به تمام اقلام درون کابینت دسترسی خواهید داشت. این کار باعث می‌شود تا فعالیت‌هایی نظیر آشپزی، برایتان شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.

3) بهینه سازی فضای آشپزخانه

بسیاری از آپارتمان‌های امروزی با متراژهای کمتر از 100 مترمربع ساخته می‌شوند و آشپزخانه‌های بزرگی ندارند. همین موضوع باعث می‌شود که استفاده بهینه از فضا، مفهوم جدی و مهمی پیدا کند. در نبود سوپری کابینت، بسیاری از مواد خوراکی در کشوها و قفسه‌های مختلف کابینت پخش می‌شوند و فضای چیدمان ظروف را از بین می‌برند. برای بهینه‌سازی فضای آشپزخانه و جلوگیری از چنین مشکلی، سوپری کابینت ابزار مناسبی است.

4) استفاده بهینه از فضاهای کم عرض و بی‌استفاده

اگر توجه کرده باشید، بیشتر سوپری‌های کابینت در فضاهای بی‌استفاده یا کم استفاده ساخته می‌شوند. بیشتر این تجهیزات یا دارای عرض کمی هستند و یا در کنج‌ها قرار می‌گیرند تا از فضای آشپزخانه به بهترین نحو بهره‌برداری شود. بعد از معرفی انواع سوپری کابینت، بیشتر با این موارد و نحوه قرار گرفتن سوپری در کابینت آشنا می‌شوید.

5) ساماندهی فضای آشپزخانه

اولین هدف و کاربرد سوپری کابینت، سروسامان دادن به محیط آشپزخانه است تا هر چیزی در جای مشخص و مناسبی قرار بگیرد. عموماً کابینت‌های معمولی برای چیدمان اصولی ظروف مناسب هستند؛ اما این حقیقت در مورد مواد غذایی و کالاهای کوچک‌تر صدق نمی‌کند. با استفاده از کابینت سوپرمارکت، انواع کنسروها، ادویه‌ها، روغن، حبوبات و… دارای فضای مخصوص به خود هستند تا از بی‌نظمی فضای آشپزخانه جلوگیری شود.

6) استفاده از فضای درب کابینت

بعضی از انواع سوپری در کابینت‌ها، دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت به مدل‌های معمولی هستند. در این میان، می‌توان به سوپری یخچالی اشاره کرد که با ظاهر و مشخصاتی شبیه به یک یخچال طراحی و ساخته می‌شوند. در این مدل‌ها، فضای بیرونی درب کابینت نیز کارایی بسیار بالایی دارد و بسیاری از وسایل و مواد خوراکی پرمصرف، در بخش بیرونی قرار می‌گیرند. در این شرایط علاوه بر استفاده بهینه از فضا، دسترسی به خوراکی‌ها هم آسان‌تر می‌شود.

معرفی انواع سوپری کابینت و کاربرد آن ها

کاربرد چشمگیر این تجهیزات کابینتی، باعث شده تا مدل‌های مختلفی از آن‌ها تولید و در بخش‌های مختلف کابینت اجرا شوند. وابسته به فضای موجود در آشپزخانه، تعداد و مدل کابینت‌ها، سلیقه شخصی و نیاز مخصوص هر فرد به این قفسه‌ها، چند مدل بسیار کاربردی در دسترس هستند:

  • سوپری کابینت کنار یخچالی
  • سوپری کابینت یخچالی
  • سوپری کابینت کنار اجاق‌گاز
  • سوپری کابینت ظروف
  • سوپری کابینت شوینده‌ها
  • سوپری کابینت کنجی

این 6 کابینت سوپرمارکتی، بسیار پراستفاده هستند و نظم و ترتیب خوبی را برای زندگی شما به ارمغان می‌آورند. هرکدام از این مدل‌ها برای موارد استفاده خاصی طراحی‌شده‌اند که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

سوپری کابینت کنار یخچالی دارای عرض کمتری نسبت به سایر کابینت‌ها است و تقریباً هم‌ارتفاع یخچال است. این کابینت کاربردی دارای یک ریل سراسری است که امکان حرکت افقی به سمت بیرون را فراهم می‌کند. اغلب از ریل تاچ ساچمه‌ای برای سوپری استفاده می‌شود تا احتیاجی به دستگیره برای باز و بسته کردن آن نباشد.

سوپری کابینت یخچالی

ابینت سوپرمارکتی یخچالی با مدل کنار یخچالی متفاوت است! سوپرمارکت یخچالی از آنجایی این اسم را یدک می‌کشد که شبیه به یک یخچال طراحی و ساخته می‌شود. این نوع کابینت سایز نسبتاً بزرگی دارد و در آشپزخانه‌های کوچک، قابل‌اجرا نیست. سوپری کابینت یخچالی می‌تواند دارای یک یا دو درب باشد و درون آن فضاهای تفکیک‌شده فراوانی برای قرار گرفتن محصولات مختلف قرار دارد.

یک ویژگی جالب و کاربردی این مدل کابینت‌ها، وجود فضای قرار دادن وسایل در لایه بیرونی درب است که دسترسی به مواد خوراکی و لوازم پراستفاده را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

1) کاربرد سوپری کابینت کنار یخچالی

همان‌طور که از نام این محصول هم پیداست، به‌موازات یخچال و در کنار آن نصب می‌شود. البته در همین ابتدا باید این موضوع را مطرح کنیم که گاهی به دلایل مختلف، امکان نصب این سوپری در کنار یخچال وجود ندارد و کابینت‌ساز همان شکل و شمایل را در بخش دیگری از کابینت پیاده‌سازی می‌کند.

2) کاربرد سوپری کابینت کنار اجاق‌گاز

این مدل در ابعاد کوچک‌تری نسبت به سوپری کنار یخچالی طراحی و ساخته می‌شود. محل اصلی قرار گرفتن این کابینت، در کنار اجاق‌گاز است و معمولاً انواع ادویه‌ها و مواد خوراکی پراستفاده برای آشپزی روزمره، در این کابینت قرار می‌گیرند.
این نوع سوپری کابینت هم به‌صورت ریلی تعبیه می‌شود و استفاده از آن بسیار آسان است. بسیار مهم است تا سایز بخش‌ها یا قفسه‌های داخلی این کابینت را بر اساس وسایلی که قرار است درون آن قرار بگیرند، انتخاب کنید. در غیر این صورت، کابینت سوپرمارکتی شما از حالت کاربردی خارج می‌شود.

3) کاربرد سوپری کابینت ظروف

کابینت‌ها سوپرمارکتی، فقط برای قرار دادن مواد خوراکی یا داروها نیستند. در هر آشپزخانه‌ای، یک سری از ظروف پراستفاده هستند و معمولاً هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. سوپرمارکت کابینتی ظروف، محلی ایدئال برای قرار دادن این ظروف است.

معمولاً کابینت‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که دسترسی به بعضی از کشوها و قفسه‌ها کمی سخت‌تر است. این کشوها، مناسب قرار دادن ظروف و لوازمی هستند که کمتر استفاده می‌شوند و بیشترین در مناسبت‌های خاص کاربرد دارند. سوپری کابینت ظروف، دسترسی سریع و آسانی را برایتان فراهم می‌کند.

4) کاربرد سوپری کابینت شوینده ها

مواد شوینده نظیر پودر، مایع لباسشویی، نرم‌کننده لباس، مایع ظرف‌شویی، شامپو، صابون و…، نباید در کنار مواد غذایی و خوراکی‌ها قرار داده شوند. در یک آشپزخانه حرفه‌ای، این شوینده‌ها در یک فضای مخصوص قرار داده می‌شوند. این فضای اختصاصی، می‌تواند همان سوپری کابینت شوینده‌ها باشد که با سایز و تعداد قفسه‌های مناسب، طراحی و ساخته‌شده است.

5) کاربرد سوپری کابینت کنجی

خیلی از اوقات، کابینت‌هایی که در کنج قرار می‌گیرند، قابلیت چندانی برای قرار گرفتن ظروف و لوازم ندارند؛ زیرا اغلب درب آن‌ها در زمان باز شدن با کابینت کناری برخورد می‌کند. در این وضعیت، کابینت سوپرمارکتی کنجی یک ایده بسیار خلاقانه است که فضا را کاملاً کاربردی می‌کند.
درب این کابینت، حول یک محور دایره‌ای می‌چرخد و درون آن چندین قفسه و ارگنایزر برای قرار گرفتن خوراکی‌ها، ظروف یا سایر لوازم موردنظر شما قرار دارند.

جمع بندی

امروزه استفاده بهینه از فضای داخلی آشپزخانه از دغدغه‌های اصلی طراحان داخلی و صاحبان خانه است. همواره راهکارهای گوناگونی برای رفع این موانع ارائه می‌شوند. استفاده از اجاق‌گاز رومیزی، فر و ماکروویو توکار و همین سوپری کابینت، تنها تعدادی از این راهکارها هستند که منجر به افزایش بهره‌وری و کارایی فضا می‌شود.

پس از آشنایی با سوپری کابینت و بررسی انواع و کاربردهای مختلف هر مدل، حال شما می‌توانید از آن‌ها در خانه خود استفاده کنید. فراموش نکنید که فارغ از سلیقه شخصی و زیبایی، باید ببینید که کدام مدل برای آشپزخانه شما مناسب‌تر است و مشکلات کمبود فضا را رفع می‌کند. بنابراین، تنها به معرفی انواع سوپری کابینت در این مطلب قناعت نکنید و با افراد متخصص نیز مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *