بلاگ

معرفی انواع آبچکان و کاربرد آن ها

کاربرد آبچکان چیست؟

در بین تجهیزات گوناگون آشپزخانه، آبچکان ظروف (Dish Drainers) یک دستاورد مهم و کاربردی است. شما در نبود تجهیزاتی مانند ماشین ظرف‌شویی یا ماکروویو هم می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود در آشپزخانه ادامه دهید؛ اما بدون تردید، آبچکان از آن دسته محصولاتی است که نبودش را به‌شدت احساس می‌کنید. درواقع این وسیله کاربردی، باعث می‌شود تا ظروف شما با سرعت بیشتری خشک شوند. گاهی اوقات پیش می‌آید که فضای کافی برای قرار دادن این وسیله وجود ندارد. در چنین شرایطی هم راهکارهایی برای رفع مشکل شما وجود دارند که در ادامه به آن‌ها هم می‌پردازیم.

آبچکان جزو آن دسته از تجهیزاتی است که باعث افزایش نظم و ترتیب در آشپزخانه می‌شود. سایزها و مدل‌های گوناگونی از این محصول وجود دارند تا با بتوان در کنار انواع سینک آشپزخانه از آن استفاده کرد. کاربرد آبچکان شامل مواردی نظیر افزایش سرعت خشک شدن ظروف با بهبود گردش هوا و ایجاد فضایی برای قرار دادن ظرف‌های خیس است. با وجود این ابزار، تمام قابلمه‌ها، تابه‌ها و سایر ظروف شما در بهترین شرایط خشک می‌شوند.

آبچکان چیست؟

با توجه به نوع طراحی آشپزخانه‌ها و کمبود فضایی که در خیلی از آن‌ها احساس می‌شود، آبچکان یکی از بهترین تجهیزات برای سازمان‌دهی سطح کانتر (Countertop) آشپزخانه است. این ابزار باعث می‌شود تا پخت‌وپز و تمیز کردن ظروف هم بسیار ساده‌تر از قبل شود. علاوه بر ایجاد نظم و تعبیه فضایی کاربردی در آشپزخانه، ایجاد احساسی گرم و جذاب نیز جزو انواع کاربرد آبچکان است.

قرار دادن ظروف در کابینت‌ها به‌صورت خیس، ظاهری زشت و پر از لکه به آن‌ها می‌دهد و در زمان استفاده، باید حسابی وقت بگذارید تا آن‌ها را تمیز کنید. حالا پس از معرفی انواع آبچکان و کاربرد هرکدام، دیگر نگران این مشکل نخواهید بود.

برای اینکه بتوانید از بهترین مدل‌های این قفسه‌ها برای سینک ظرف‌شویی خود بهره ببرید، باید زمانی را برای بررسی و مقایسه مدل‌های مختلف صرف کنید. فراموش نکنید که با استفاده از این ابزار کاربردی، خشک‌کردن ظروف به یک فعالیت ساده و بدون دردسر تبدیل خواهد شد.

معرفی انواع آبچکان ظروف آشپزخانه

اولین قدم برای انتخاب و تهیه قفسه خشک‌کننده ظروف آشپزخانه، انتخاب مدل آن است. امروزه این قفسه‌ها با تنوع بسیار گسترده‌ای تولید می‌شوند که انتخاب را برای خریداران راحت کرده‌اند. شما با توجه به فضایی که در آشپزخانه خود در اختیار دارید و همچنین با توجه به حجم شستشوی ظروف، می‌توانید یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید.

  • آبچکان بالای سینک ایستاده
  • آبچکان داخل کابینت یا توکار
  • آبچکان دیواری یا آویز
  • آبچکان داخل پنجره
  • آبچکان پشت پنجره
  • آبچکان تاشو
  • آبچکان رومیزی
  • و…

انتخاب از بین این مدل‌های متنوع، تنها بر اساس سلیقه افراد نیست. شما باید ببینید که کدام قفسه‌ها را می‌توانید در اطراف سینک ظرف‌شویی خود نصب کنید؛ سپس بهترین مدل را انتخاب کنید. در ادامه به توضیح مختصری در مورد بعضی از این مدل‌ها می‌پردازیم.

آبچکان بالای سینک ایستاده

مدل‌های ایستاده، جزو کاربردی‌ترین قفسه‌های خشک‌کن ظروف هستند. این محصول زمانی استفاده می‌شود که نیاز به فضای زیادی برای خشک‌کردن ظروف داشته باشیم و از طرفی، امکان نصب آبچکان داخل کابینت یا توکار وجود نداشته باشد. این محصول اطراف سینک قرار می‌گیرد و فضای مناسبی برای قرار دادن بشقاب، قابلمه، تابه، لیوان، فنجان، قاشق، چنگال و سایر ظروف را فراهم می‌کند.

آبچکان داخل کابینت

همان‌طور که از نام این محصول پیداست، به‌صورت توکار و درون کابینت‌ها نصب می‌شود. کاربرد آبچکان توکار زمانی است که در آشپزخانه شما، فضای کافی جهت نصب کابینت وجود داشته باشد. از ویژگی‌های مهم این محصول، پنهان کردن ظرف‌ها و جلوگیری از دیده شدن آن‌ها است که ازلحاظ زیبایی‌شناختی اهمیت دارد.

آبچکان داخل پنجره

مواقعی که فضای کافی در اطراف سینک ظرف‌شویی وجود ندارد، نصب قفسه‌های خشک‌کن در داخل فضای پنجره، بسیار کاربردی است. این محصول دارای یک میله فلزی افقی سرتاسری است که با استفاده از تجهیزات مناسب، به دو طرف دیواره پنجره‌ها متصل و ثابت می‌شود. از طرفی گردش هوا در این فضا بیشتر است و به خشک شدن سریع ظروف کمک می‌کند.

آبچکان آویز یا دیواری

مانند مورد قبلی، زمانی که فضای کانتر آشپزخانه کوچک باشد، باید از دیوارها برای نصب قفسه خشک‌کن ظروف استفاده کرد. این قفسه‌ها در سایزهای متنوعی ساخته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به دیوار بالای سینک یا دیوار بالای کانتر آشپزخانه متصل کنید. برای نصب آن‌ها به دیوار، تنها به تجهیزات ساده‌ای نظیر پیچ و رول‌پلاک نیاز دارید تا در جای خود محکم شوند. کاربرد آبچکان دیواری غیرقابل‌انکار است و اغلب در آشپزخانه‌های کوچک نصب می‌شود.

آبچکان رومیزی

در ادامه معرفی انواع آبچکان، به یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها رسیده‌ایم. این قفسه‌های رومیزی علاوه بر کاربرد فراوانی که دارند، با قیمت نسبتاً مناسبی نیز عرضه می‌شوند. انواع مدل‌های فلزی و پلاستیکی این محصول در بازار موجود هستند. این آبچکان در کنار سینک ظرف‌شویی یا بر روی کانتر آشپزخانه قرار می‌گیرد. درصورتی‌که بخواهید از این مدل بر روی کانتر استفاده کنید، باید مطمئن شوید که محصول شما دارای یک سینی باشد. این سینی در زیر قفسه قرار می‌گیرد و علاوه بر جلوگیری از ریختن آب روی کانتر، آن را به سمت خروجی سینک ظرف‌شویی هدایت می‌کند.

آبچکان تاشو

این محصول از جدیدترین قفسه‌های خشک‌کننده ظروف است که اخیراً به بازار عرضه‌شده است. ویژگی منحصربه‌فرد این آبچکان، امکان تا کردن آن است. به این معنی که بعد از خشک شدن ظرف‌ها و جمع‌کردن آن‌ها، می‌توانید قفسه را جمع کرده و در گوشه‌ای قرار دهید. این مدل در دو شرایط کاربرد دارد:

  • فضای آشپزخانه بسیار کوچک باشد و نتوان از مدل‌های ایستاده، رومیزی و حتی دیواری آبچکان استفاده کرد
  • وجود قفسه خشک‌کننده ظروف بر روی سینک یا کانتر، باعث از بین رفتن زیبایی محیط آشپزخانه شود

مدل‌های متنوع دیگری از قفسه‌های خشک‌کن ظروف نیز وجود دارند که در این بخش از معرفی انواع آبچکان، از آن‌ها صرف‌نظر کردیم. شما به‌سادگی می‌توانید تصویر تمام محصولات این حوزه را با یک سرچ ساده در اینترنت، مشاهده کنید.

راهنمای خرید آبچکان

زمانی که قصد خرید این قفسه‌های کاربردی را دارید، نیاز است تا چند المان را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که محصولی باکیفیت و متناسب با نیازتان بخرید و تا مدت‌ها به تعویض آن نیاز نداشته باشید.

انتخاب نوع آبچکان

مدل‌های متنوعی از قفسه‌های خشک‌کن ظروف در بازار وجود دارند که دارای طراحی‌ها، تعداد طبقات و شیوه‌های نصب متفاوتی هستند. در اولین قدم، باید مشخص کنید که کدام مدل برای رفع نیاز شما و زیباتر کردن فضای آشپزخانه، بهتر و مناسب‌تر است.

جنس بدنه آبچکان

مهم‌ترین ویژگی آبچکان که آن را مناسب برای خشک‌کردن ظروف کرده است، مقاومت آن در برابر رطوبت و آب است. همه ما می‌دانیم که این قفسه‌های کاربردی به‌طور مداوم در معرض رطوبت ناشی از پخت‌وپز آشپزخانه هستند و همچنین همواره ظروف خیس روی آن‌ها قرار می‌گیرند. با این اوصاف، مواردی که در ادامه می‌بینید، بهترین انتخاب برای بدنه این محصول هستند:

  • پلاستیک
  • استیل ضدزنگ
  • آلومینیوم
  • فلز آبکاری شده
  • چوب بامبو

چهار مورد اول، در بسیاری از آشپزخانه‌ها استفاده می‌‌شوند. آبچکان چوب بامبو نیز یکی از زیباترین مدل‌های این تجهیزات آشپزخانه و سازگار با محیط‌زیست است؛ اما مقاومت کمتری در مقابل آب و رطوبت دارد.

استیل ضدزنگ و آلومینیوم از پراستفاده‌ترین آلیاژهای مورداستفاده در تولید این محصول هستند. این متریال باکیفیت، به‌هیچ‌عنوان تغییر رنگ نمی‌دهند و می‌توانید برای مدتی طولانی از آن‌ها استفاده کنید.
فلز آبکاری شده نیز در حالت نرمال دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود؛ اما درصورتی‌که سطح آن خراشیده شود، امکان زنگ زدن لایه زیرین آن در تماس با رطوبت وجود دارد.

ابعاد مناسب آبچکان

تعداد افراد خانواده و عادت‌های ظرف شستن شما، تأثیر مستقیمی در انتخاب سایز مناسب Dish Drainer دارد. اگر ماشین ظرف‌شویی ندارید یا عادت کرده‌اید که بیشتر ظروف خود را با دست بشویید، قطعاً باید از مدل‌های بزرگ‌تر استفاده کنید که اغلب چندطبقه هستند. بعضی از مدل‌ها نیز دارای فضای جداگانه برای قرار دادن قاشق و چنگال یا لیوان و فنجان هستند.

در عوض اگر ظرف زیادی در طول هفته کثیف نمی‌کنید و برنامه شستشوی محدودی دارید، بهتر است فضای کانتر آشپزخانه یا سینک ظرف‌شویی را با انواع آبچکان بزرگ، اشغال نکنید. یک مدل معمولی و مقرون‌به‌صرفه هم می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

علاوه بر توجه به کاربرد آبچکان، به این موضوع مهم نیز توجه داشته باشید که فضای کافی برای قرار دادن آن در آشپزخانه شما وجود داشته باشد. مسلماً زمانی که سینک ظرف‌شویی کوچک باشد؛ تجهیزات مختلفی روی کانتر آشپزخانه قرار داشته باشند؛ و میز غذاخوری نیز در آشپزخانه نباشد، باید از آبچکان‌های کوچک‌تر یا مدل‌های دیواری بهره ببرید.

امکان تمیز کردن آسان آبچکان

شاید عجیب به نظر برسد که بخواهیم نحوه تمیز کردن محصولی که خودش برای نگهداری ظروف تمیز طراحی‌شده را بررسی کنیم! اما ازآنجایی‌که این قفسه‌ها برای خشک‌کردن استفاده می‌شوند و به‌طور مداوم در معرض رطوبت هستند، مستعد تجمع لک و آلودگی هستند.

در زمان خرید، این موضوع را در نظر بگیرید که قطعات قفسه خشک‌کن چقدر راحت از هم جدا می‌شوند و همچنین آیا در ماشین ظرف‌شویی قابل شستشو هستند. مهم است که همواره قفسه آبچکان منزلتان را تمیز نگه‌دارید و مطمئن شوید ظروفی که با دست‌هایتان شسته‌اید، در محل تمیزی قرارگرفته‌اند.

قیمت آبچکان

در آخرین قدم از بررسی مهم‌ترین موارد خرید قفسه‌های خشک‌کن، به بررسی قیمت می‌پردازیم. بعد از معرفی انواع آبچکان و کاربردهای آن‌ها، متوجه خواهید شد که قیمت این محصول می‌تواند بسیار متنوع باشد. درواقع بر اساس نیاز شما، کیفیت، اندازه، برند سازنده و…، قیمت این محصول مشخص می‌شود. بدون شک زمانی که قصد خرید مدل‌های باکیفیت‌تر و بزرگ‌تر را داشته باشید، قیمت محصول نیز بالاتر می‌رود. با توجه به محصولات متنوع موجود در بازار، امکان تهیه یک آبچکان مناسب با قیمتی بین 200 هزار تومان تا بیشتر از 1 میلیون تومان وجود دارد.

مهم ترین کاربرد آبچکان سینک آشپزخانه

گاهی اوقات این تفکر و نگاه وجود دارد که استفاده از قفسه خشک‌کننده ظروف، تنها برای آشپزخانه‌های کوچک است. اما این تمام واقعیت نیست!

اصلی‌ترین کاربرد آبچکان، به حداکثر رساندن فضای اطراف سینک و کانتر آشپزخانه است. با این اوصاف، حتی در آشپزخانه‌های متوسط و بزرگ هم باید از این محصول استفاده شود. درنهایت، بیشتر فضای کانتر در اختیار شما خواهد بود تا آماده‌سازی مواد غذایی و پخت‌وپز، برایتان آسان‌تر و دل‌پذیرتر شود.

در کنار این کاربرد مهم، استفاده از آبچکان ازلحاظ زیبایی‌شناسی نیز حائز اهمیت است. شما می‌توانید با انتخاب محصولاتی که از جنس بدنه زیبا و طراحی منحصربه‌فردی بهره می‌برند، زیبایی محیط آشپزخانه خود را بهبود ببخشید.

انتخاب شما کدام آبچکان است؟

بعد از معرفی انواع آبچکان و کاربردهای اصلی آن‌ها، حالا شما در جایگاهی هستید که بتوانید بهترین مدل را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این محصول طراحی‌شده تا فضای بیشتری در اختیار شما قرار دهد و لازم نباشد ظروف خود را به‌صورت خیس یا نم‌دار در کابینت قرار دهید. بنابراین قبل از هر چیزی، مطمئن شوید که قفسه خشک‌کن موردنظر شما، کاملاً کاربردی و متناسب با فضای آشپزخانه است.

جمع بندی

آشنایی با آبچکان به شما کمک می‌کند تا دیگر نگران کمبود فضای موجود در آشپزخانه نباشید و با توجه به شرایط، بهترین قفسه را تهیه کنید. بدون شک هرچه جنس این قفسه‌ها بهتر باشد، دیرتر شاهد زنگ‌زدگی و پوسیدگی آن‌ها به علت تماس همیشگی با رطوبت خواهید بود. کاربرد آبچکان در آشپزخانه انکارناپذیر است؛ اما انتخاب ابعاد، طبقات، مدل و ویژگی‌های آن، بر عهده شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *