بلاگ

آموزش نصب کابینت

2 7 1 آموزش نصب کابینت

آموزش نصب کابینت در این مطلب قصد داریم به آموزش نصب کابینت و مراحل مختلف آن بپردازیم. کابینت به عنوان عنصر اصلی در آشپزخانه محسوب می‌شود که حضور آن می‌تواند زیبایی آشپزخانه را تکمیل کند. کابینت‌ها در رنگ‌ها، مدل‌ها و متریال گوناگون تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و زیبایی خاص خود می‌باشد. در آموزش نصب کابینت به مراحل مختلف شامل علامت‌گذاری بر روی دیوار، نصب اتصالات، اندازه گیری، نصب دستگیره و… اشاره می‌کنیم.

مراحل نصب کابینت

بهتر است قبل از اینکه آموزش نصب کابینت به مراحل نصب کابینت اشاره کنیم به این موضوع بپردازیم که ابعاد کابینت و هماهنگی آن با سایر بخش‌ها و دکوراسیون اهمیت ویژه‌ای دارد. قطعا در دکوراسیون‌های مدرن و امروزی باید از متریال و طرح‌هایی استفاده کنیم که مدرن بودن آن را منعکس کند. در حال حاضر از MDF و سایر محصولات آن برای ساخت کابینت استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم نصب کابینت را به یک فرد متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا اصول بکار رفته در آن به بهترین نحو اجرا شود.

علامت‌گذاری بر روی دیوار

علامت‌گذاری بر روی دیوار

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حین آموزش نصب کابینت انجام می‌شود علامت‌گذاری بر روی دیوار است. علامت‌گذاری باید در دقیق‌ترین و ظریف‌ترین حالت خود انجام شود. در غیر این صورت حاصل کار نامطلوب خواهد بود. این مرحله در نصب اتصالات نیز تاثیرگذار است. وجود حتی یک اشتباه جزئی می‌تواند نتیجه کار را با مشکل و ایرادهای اساسی روبرو کند. اندازه گیری و علامت‌گذاری باید توسط خطوط صاف انجام شود. برای انجام این کار نیاز به ابزارهای خاصی است که تمام نصابان آن‌ها را در اختیار دارند و با کاربرد آن‌ها آشنا می‌باشند.

نصب اتصالات بر روی دیوار

نصب اتصالات بر روی دیوار

بعد از اینکه علامت‌گذاری را به بهترین نحو انجام دادید نوبت به نصب اتصالات می‌رسد. اتصالاتی که برای نصب کابینت انتخاب می‌کنید باید از بهترین و مرغوب‌ترین نوع باشند تا بتوانند وزن کابینت را تحمل کنند. قطعا یراق آلات مورد نیاز شما در بازار وجود دارند اما شناخت برندهای معتبر کار افراد متخصص است. شما در هنگام انتخاب این یراق آلات و اتصالات نباید فقط وزن خالص کابینت را در نظر بگیرید بلکه باید وزن آن را با لوازمی که درون خود جای می‌دهد در نظر بگیرید. این یراق آلات باید با دقت و محکم به دیوار وصل شوند. در متصل کردن آن‌ها باید از ابزارهایی مانند دریل، پیچ، رولپلاک و… استفاده کرد.

نصب بدنه کابینت

نصب بدنه کابینت

بعد از اینکه نصب اتصالات به پایان رسید باید بدنه کابینت را نصب کنید. این مرحله شامل دو بخش است. در بخش اول باید کابینت‌های زمینی را متصل کنید و سپس به سراغ کابینت‌های بالایی و دیواری بروید. معمولا کابینت‌های پایینی به واسطه پایه بر روی زمین قرار داده می‌شوند و با استفاده از یراق آلاتی که به دیوار متصل هستند بر جای خود قرار می‌گیرند. استحکام این مرحله نقش مهمی درعدم جابجایی کابینت در طول زمان دارد.

بسیاری از نصاب‌های غیر حرفه‌ای این مرحله را به درستی انجام نمی‌دهند و افراد بعد از گذشت مدت زمانی شاهد جابجایی‌های مختصر در کابینت‌های زمینی هستند. سطح زیرین کابینت‌ها نیز باید تراز با سطح زمین باشند تا دچار لقی نشوند. معمولا پایه‌هایی که برای نصب کابینت‌های زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع پیچی هستند که می‌توان آن‌ها را با چرخاندن تراز کرد. پایه کابینت باید محکم باشد تا بتواند وزن کابینت را تحمل کند.

در بخش دوم باید به سراغ کابینت‌های دیواری و بالایی رفت. کابینت‌هایی که در این بخش قرار می‌گیرند وزن بیشتری را تحمل می‌کنند چون در ارتفاع هستند و باید از یراق آلات و اتصالات محکم‌تری استفاده کرد.

اندازه گیری درب‌ها نمای اپن و طبقات کابینت

اندازه گیری درب‌ها نمای اپن و طبقات کابینت

در برخی از مدل‌های کابینت مانند کابینت‌هایی که کاملا از چوب ساخته می‌شوند، درب‌ها باید بعد از اندازه گیری ساخته شوند. این مرحله از حساسیت زیادی برخوردار است. زیرا باید برش‌ها با دقت زیادی انجام شود. یکی از نکاتی که در این بخش وجود دارد این است که قفسه‌ها و تعداد طبقات کابینت باید بر اساس نیاز و سفارش مشتری برش داده شود.

به طور مثال برخی از مشتریان قصد دارید لوازم مرتفع را درون کابینت بگذارند. به این معنی که نیاز به طبقه‌سازی ندارند. اما برخی دیگر تمایل دارند تا کابینت دارای تعداد طبقات بیشتری باشد تا بتواند لوازم کوچک را درون آن‌ها جای دهند. در نصب کابینت باید به این موضوع توجه داشته باشید که طبقات و قفسه‌ها باید ۱ الی ۲ سانتی متر کوچک‌تر عمق واقعی کابینت برش داده شود تا از بسته شدن درب کابینت جلوگیری نکند.

برش کاری و لبه چسبانی

بعد از اینکه اندازه گیری با دقت بالایی انجام شد نوبت به برش کاری متریال و لبه چسبانی آن‌ها می‌رسد. لبه چسبانی به وسیله نوار PVC انجام می‌شود. معمولا این نوار دارای ضخامت ۱ الی ۲ میلی متر است. اما بهتر است از ضخامت ۱ میلی متر استفاده شود تا کیفیت و نمای کابینت زیباتر شود.

لولاگذاری درب‌ها

قبل از نصب لولای کابینت باید محل آن‌ها با دقت علامت‌گذاری شود. لولاها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که باید هر کدام از آن‌ها را بر اساس نیاز انتخاب کنید. لولا باید به بدنه کابینت متصل شود. در حال حاضر، در انواع طراحی‌ها شاهد کشوهای کابینتی نیز هستیم. در نصب کشو از ریل استفاده می‌شود. ریل از یراق آلات کابینت به شمار می‌روند که محبوب‌ترین آن‌ها ریل مخفی است. این ریل‌ها از بیرون قابل مشاهده نیستند و می‌توانند جلوه کشو را در بهترین حالت خود حفظ کنند.

نصب درب، دست گیره نمای اپن و طبقات کابینت‌ها

نصب درب، دست گیره نمای اپن و طبقات کابینت‌ها

نصب دستگیره کابینت جلوه بسیار زیبایی به آن می‌بخشد. تنوع در تولید دستگیره کابینت به قدری زیاد است که انتخاب را برای مشتریان دشوار می‌کند. نصب دستگیره کابینت بعد از ساخت و جایگذاری قفسه ها، طبقات و درب آن است. اگر در حین باز و بسته کردن درب کابینت متوجه تولید صدا و یا خشک بودن آن هستید باید اتصالات را بررسی کنید و اگر مشکلی وجود دارد اقدام به رفع آن‌ها کنید. درب‌ها باید کاملا تنظیم و رگلاژ شوند و بعد از اینکه تمام مشکلات برطرف شد به سراغ نصب دستگیره‌های کابینت بروید.

نکات نصب کابینت زمینی

نکات نصب کابینت زمینی

در نصب کابینت زمینی نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را با دقت بررسی کنید. در ابتدا باید سطح آشپزخانه را به دقت اندازه گیری کنید. سطح آشپزخانه باید کاملا صاف و یکنواخت باشد تا نصب به درستی انجام شود. اگر سطح زمین دچار قناسی باشد باید ایرادات را رفع کنید.

معمولا لوازمی مانند سینک و گاز توکار بر روی کابینت زمینی نصب می‌شوند. باید محل نصب آن‌ها برش داده شود تا فضای کافی برای قرار دادن آن‌ها وجود داشته باشد. به منظور نصب صفحه تاپس باید آن را آب‌بندی کرد. قبل از آب‌بندی باید صفحه و سطح را به خوبی پاکسازی کنید تا چسب به خوبی بر روی آن قرار بگیرد. بهتر است برای اتصال صفحه از چسب یا میخ استفاده نکنید. حتی اگر جنس کابینت شما از نوع MDF است نباید از پیچ‌ ام دی اف استفاده کنید.
کابینت‌های زمینی باید بر روی پایه‌های محکم قرار بگیرند. پایه کابینت در انواع مختلف چوبی، شیشه‌ای، پلاستیکی و… تولید می‌شود. در حال حاضر پایه‌های چوبی محکم‌ترین پایه‌ها هستند که می‌توانند وزن بالایی را تحمل کنند. اما پایه‌های شیشه‌ای احتمال شکستگی دارند و ترمیم‌پذیر نیستند. پایه‌های پلاستیکی نیز قابلیت تحمل وزن بالا را ندارند.

نکات نصب کابینت دیواری

نکات نصب کابینت دیواری

در خصوص نکات نصب کابینت دیواری باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از آن‌ها بدون درب و برخی دیگر با درب تولید می‌شوند. قطعا انتخاب هر کدام از آن‌ها بر اساس سفارش مشتری انجام می‌شود. کابینت‌هایی که بدون درب هستند به عنوان ویترین شناخته می‌شوند که می‌توانید لوازم دکوری را در آن قرار دهید. کابینت‌های دیواری باید از اتصالات بسیار محکم برخوردار باشند. هر چه متریال بکار رفته در تولید کابینت وزن بالاتری داشته باشد باید کیفیت اتصالات و یراق آلات نیز بیشتر باشد. توصیه می‌کنیم یراق آلات را از نوع فولادی انتخاب کنید.

نکات نصب کابینت کشویی

در کابینت کشویی از انواع ریل استفاده می‌شود. در هنگام باز و بسته کردن کابینت کشویی نباید ریل آن دچار مشکلاتی مانند تولید صدا، خشک بودن و… باشد. برای جلوگیری از این ایرادات باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • از مساوی بودن و همرو بودن قطعات مختلف در هنگام نصب کابینت کشویی مطمئن شوید.
  • هنگامی که از پیچ‌ام دی اف به منظور تکمیل نصب کشو استفاده می‌کنید از ترک خوردگی و تبله کردن آن‌ها جلوگیری کنید.
  • سوراخ کاری بخش‌های مختلف کابینت کشویی باید مته و قطر مناسب انجام شود. در غیر این صورت چوب دچار ترک خوردگی و شکستگی خواهد شد.
  • همان طور که اشاره شد از نوار PVC برای لبه چسبانی استفاده می‌شود. در حین نصب کابینت کشویی باید نوارهای PVC کنترل شوند تا در طول تمام ورق چسبانده شده باشند و بخشی از کشو بدون نوار باقی نمانده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *